True words are not always pretty, pretty words are not always true

Saturday 27 August 2011

Tips-tips Pemanduan Yang Cemerlang Sewaktu Balik Raya

Assalamualaikum







Disebabkan aku ada masa terluang nie aku nak berkongsi sikit pasai memandu balik kampung. Nak kata aku expert tu tak dak la. Namun aku masih rasa aku expert, cuma tak pernah drive kereta F1 ja. Time-time macam nie orang yang noob bawak kereta boleh practice driving!.


Okey! We go to the main point. Which is driving tips from danradhi!.(pulun pulun).

Tips tipikal macam biasa service your car  tak pown pi tukaq minyak hitam sudah la. Kalau driver yang ambik kisah mesti dia bawak kereta pi workshop check minyak, check break oil, check break, check tayar, check tayar spare, check macam-macam lagi la. Yang betui-betui ready nak balik kampung dia siap practice macam mana nak tukaq tayar bila emergency! Banyak kali la duk buat latihan.Kalau yang tak ambik kisah pulak, cukup time nak bertolak just isi minyak full tank jalan saja.. Kereta rosak jenuh garu kepala.

Second tips, sediakan junk foods macam kacang tanah (cap apa pown tak kisah), asam ka, drinks dan juga lain-lain. Maksud aku lain-lain kat sini makan yang ringan-ringan ja jangan hentam makan nasi goreng ayam pula sambil driving. Bukan tak boleh, cuma kena ada orang tolong suapkan (aweks/bini lagi bagus). Bab drinks tu aku nak share my personal tips, cuba avoid minum drinking water atau mineral water. Sebab apa?. Minuman tu kan minuman kosong nanti laju pulak ayaq tu pi pundi kencing. Akibatnya sesak la RnR nanti. One more thing, avoid mentos with 7UP! Satgi bala akan menimpa. Aku taw sebab aku pernah alaminya iatu cirit birit.

Tips seterusnya, tipikal gak nie dapat kan rehat yang ideal. Kalau kurang jadi mengantuk dan kalau terlebih pown jadi letih.

Jalan yang bosan


Tips bila dah mengantuk. Drivers yang nak ke utara tanah air selalu bosan ja sebab kebanyakan jalan adalah straight line ja. Belah pantai timur aku rasa best sikit.Bila jalan dah bosan semestinya akan mengantuk. Tapi bagi aku senang ja, first adalah drive laju sikit. Maksud aku, laju sikit ja dari kelajuan yang hampa duk drive tu. Bila dah laju daya tumpuan lagi excellent. Tapi cara nie hanya boleh di amal jika tahap mengantuk tu tak kritikal. Kalau dah kritikal tips terbaik adalah stop at the nearest RnR la atau bila dah tak boleh tahan masuk la kat susur keluar terdekat then lepak la sebentar di tol tersebut.

Tips nak elak kesesakan lalu lintas. Rancang la perjalanan anda. Contohnya ambik la cuti awal sikit sementara traffic tak heavy lagi. Contoh yang lain ikut jalan lama. Tapi semuanya adalah berdasarkan pengalaman anda. Dengar pengumuman dari PLUS time bila yang sesuai nak gerak. Kalau yang noob mesti tak boleh plan. Kalau yang dah pro mesti sudah plan. Bab sesak time balik raya nie sebenaqnya agak susah nak avoid. Aku taw sebab aku pernah balik KL dari Aloq Star sampai 12 jam...


Tips seterusnya ialah, Sabar dalam pemanduan. Bila driving long distance nie akan tiba masalah yang menguji kesabaran, especially drivers yang balik time siang hari.(tengah berpuasa pulak tu). Antara masalah terbesar adalah kesesakan kat highway tu, orang slow driving kat right lane, orang memotong ikut laluan kecemasan dan lain-lain lagi.



Tips seterusnya, Jangan bawak laju!!!. Nie sebenarnya adalah amaran. Kalau dah taw kereta tu tak stabil, kereta tu dah tua, kereta tu ada masalah, kereta tu overweight dan juga pemandu yang tak terer jangan la nak try speed up. Nak cepat sampai kampung pun jangan la nak memandu lebih dari kemampuan kereta dan juga skill anda sekalian. Nanti jadi macam nie pulak




Kalau kambing okey juga.









Tips yang lain adalah Tolong jangan jadi samseng jalanan pulak kat highway nanti! Orang lain drive elok ja tiba hampa jadi punca nyawa orang melayang.


Last tips dari aku, patuhilah undang-undang yang telah kita ketahui!. Jangan menyumbang dalam statistik kemalangan tahun nie. Bak kata pepatah biar lambat asal selamat. 


One more thing kena ingat jalan tu bukan hampa ja yang bayaq duit tol! So, a last word from me, drive with your knowledge!


p/s: aku betui-betui tak dak mood nak raya.


No comments:

Post a Comment

Click la sini

article menarik