True words are not always pretty, pretty words are not always true

Tuesday 12 July 2011

Salah guna kuasa 1

Assalamualaikum
dan Selamat Sejahtera


Salah guna kuasa,


Entah kenapa cikgu meminta aku untuk menyiapkan dewan semperna majlis ceramah anjuran unit kaunseling.
Aku tak kisah sebenarnya, sebab aku suka. Masa nie la nak "buktikan baktimu" tepat betui dengan motto sekolah menengah aku. Lagipun kerja senang ja, susun-susun kursi settle aa.

Tapi aku fikir juga tak kan aku nak buat sorang, huh! Basah gak ketiak nanti. Bukannya kecik dewan tu. Nak mintak tolong si penolong ketua pengawas tu dia tak mai pulak hari tu.Cikgu pulak pesan jangan ajak ramai sangat orang tolong, nanti duit upah kena bahagi dengan ramai orang walaupun bukan aku mintak. Then masa rehat aku dah set dengan Li, nasib badan dia mau tolong aku. Anak penolong cikgu kanan sure balik lambat sekolah jadi mau tak mau dia kena tolong la.

Seperti biasa loceng terakhir bunyi kelam-kabut la budak-budak keluaq dari kelas. Cukup masa semua mau balik ke rumah la kononya. Aku buat relax ja seperti biasa, tunggu Li abis kelas ajak dia pi makan dulu. Kalau makan kat kantin aku pasti dapat pilih menu lauk dari bahagian cikgu. Budak-budak lain jangan harap la. Sebab aku pakai baju biru dan Li tu anak penolong kanan memang tak dak halangan la nak memilih pun. Nasi ayam kami special sikit nak nasi minyak ja, ayam madu pulak tu, kadang-kadang cikgu pun kalah. Ayaq minum biasa-biasa sudah la. satgi dalam sejam dah nak buang.



Settle makan tengahari aku dengan Li pi sembahyang Zohor dulu. Tu pun dah selesai, kami dengan bersemangat melangkah ke dewan. Kami masuk ja dewan tengok dinding-dinding kelas dah di tarik keatas. Huh! Senang kerja. Li pun pi usha bahagian pentas dewan, tak semak sangat dia kata. Kami pun dengan pantas pi ambik kerusi plastik belakang kat bilik belakang dewan. Masa tu aku gagah lagi, boleh la angkat dalam 10 bijik. Li angkat biasa-biasa ja. Jadi nak bagi percepat kerja, aku dengan dia tag-team la angkat 20 bijik sekaligus.

Aku tengok Li relax ja lipat lengan baju, tie dah selamat digulung bubuh dalam poket seluaq.
Aku agak tercabar la, sebab masa tu PK Hem ada buat peraturan gila yang menyatakan pengawas tak boleh melipat lengan baju dan melonggor pun tali leher.Disebabkan terlampau panas aku pun ahh! buang tie, baju bukak butang atas sikit, lengan baju lipat. Tengah hari kan buat kerja. Elok ja aku buang, boleh pulak PK Hem lalu teguq aku, siap panggil lagi.

"Awak nie kenapa tak pakai tie! Tu lengan baju pasai apa naik sampai atas!?." Muka nak bengis ja.

"Assalamualaikum cikgu! Saya duk buat kerja dalam dewan tu, angkat kerusi nak dekat seratus lebih tu, duk lap lagi tiap satu pulak. Kotoq aa baju dengan tie saya nie. Tie dah la tak boleh kotoq." Dia tanya dua soalan aku balas bertubi-tubi.

"Hmmmmm, baiklah kalau macam tu. Alasan awak boleh diterima" aku taw puan PK Hem tak boleh hukum aku lagi.


Tiba-tiba Li muncul dari belakang, baru keluaq dari jamban kut. Aku usha tengok dewan, huh! Banyak lagi kut kerusi nak kena susun. Aku dengan Li mesti tak dan nak selesai semua tu sebelum pukui 4 petang. Aku ambik la angin sat kat block A yang menghadap padang. Aku ada nampak tiga orang budak duk sembunyi belakang stor sukan. Aku pun guna la kuasa aku sebagai seorang pengawas. Tiga-tiga aku panggil. Sorang tu dah ketaq lutut dah, sorang lagi dah berpeluh dah, sorang lagi duk maki kawan dia aku rasa.

"Hampa ponteng kelas apa nie?" Garang ja aku tanya.

" Err, Abang kami nak pi bilik ayaq sat." ceh nak tipu kaki ronda boleh

"Awat nak kencing sama-sama ka? dah tak payah nak tipu aku. Hampa tingkatan berapa?Kelas apa?" Tanya nak macam polis ja.

Semua jawab tingkatan 1, kelas 1A5 kalau tak silap aku. Tingkatan 1-2 sekolah petang zaman aku.

"Nie hampa semua mai tolong pun baguih. Angkat kerusi susun elok-elok, lap bersih-bersih" Aku pun terpikiaq idea yang bernas tu.

Depa angguk tanpa rela. Takut kalau tak tolong satgi kena bawak pi cikgu displin pulak.

Li sememangnya bersetuju dengan aku. Ringan la beban kami. Pentas tu pulak kami kemas. Dalam masa 15 minit budak-budak tu settle semua susunan kerusi. Ada pulak yang tanya dapat upah dak. Aku pun pi la beli ayaq sirap 5 bungkuih



Semua dah abih telan ayaq sirap. Kerongkong pun dah sejuk. Aku suruh budak-budak ikut aku dengan Li pi bilik cikgu-cikgu kanan. Bukan apa pi ambik sofa nak letak kat pentas dewan. Buat dua orang memang tak dapat la. Bukan ringan dan murah. Sekali jatuh rosak gua gak nak kena ganti.

Ada budak-budak tu ternyata ringan la beban kami dua. Daripada depa ponteng buang masa, baik tolong aku, bermakna tolong sekolah juga kan.

Dalam pukui 3.30 petang semua kerja selesai. Tunggu majlis esok ja. Budak-budak tu aku nasihat pi la masuk kelas. Jangan bagi kecewa mak dan ayah. Ok la depa tiga dengaq. Aku dengan Li duk relax-relax dulu dalam dewan.

Elok kami nak blah ja, ada budak lari mai kat kami. Dia berhenti depan aku, nak cakap tapi tercunggap-cunggap. Aku tunggu ja bila dia nak boleh bernafas elok-elok. Aku kenai budak nie. Tak sempat dia nak cakap, cikgu KH aku mai dengan dua lagi budak, sorang tu dah kena pulaih telingga, yang sorang lagi cikgu dah pegang tengkuk.

" Nie, budak-budak nie kata depa mai tolong hang persiap dewan, betui ka Dan?" Cikgu Saat jarang muka bengis macam tu.

Aku saja duk tengok muka budak-budak tu biaq bagi lama sikit.

"Abang, jangan duk buat tak kenai kat kami nie" Merayu betui budak yang kena pulaih telinga.

"Cikgu betui la tu, depa ada tolong kami tadi. Saya yang mintak tolong." Kesian pulak aku nak perkena budak-budak tu.

Cikgu Saat dan-dan lepas dua budak tu. Dia kata nasib baik depa tak tipu dia. Lepas tu depa blah. Aku dengan Li gelak sampai ke rumah masing-masing aku rasa la.

Ha guys and ladies, nampak dak salah guna kuasa yang selalu aku terguna. Tapi bukannya aku pakai baju biru kat sekolah aku pi paw duit orang. Tu zalim sangat kut ambik hak orang mana boleh macam tu. Tapi hampa judge la salah guna kuasa aku tu baik ka atau tak baik.





Anyway Welcome to my blog and thanks















1 comment:

Click la sini

article menarik