True words are not always pretty, pretty words are not always true

Friday 5 August 2011

Mengapa kawan mengata dibelakang kita?

Assalamualaikum





Everyone sihat ka? posa ada tinggai dak lagi?



Bila berbicara soal cakap-cakap belakang atau bahasa mudah tikam belakang, aku pasti ramai yang pernah alaminya sendiri. Aku pun pernah. Kadang-kadang tu kita terfikir awat kawan baik aku sendiri yang buat macam nie kat aku?. Kalau aku kata ada yang sedih dan ada ramai lagi membara mesti hampa setuju dengan aku kan?


Ada juga yang bergaduh kaw-kaw punya, sampai ke tahap bertumbuk sepak terajang pun ada, ada juga yang sampai putus kawan tu paling habis cerita la, ada juga yang sampai putus sedara dan macam-macam lagi. Tapi ada juga yang boleh memaafkan kelakuan si penikam belakang tu, mungkin bagi dia macam gatal-gatal je kena tikam kat belakang. Banyak lagi la aku rasa kesan dari tikam belakang nie.


Tapi kalau di tanya awat kawan aku buat macam nie? Memang tak dapat la jawapan. The answer only with the backstabber. Okey lani aku nak memberi pendapat sikit pasai hal nie.


Kenapa orang menikam belakang kita one of it ialah, backstabber tu memang tak boleh masuk dengan perangai kita. Setiap tingkahlaku pasti jadi masalah. Ada unsur cemburu yang kuat la kononya. Jenis nie yang payah sikit nie, kadang-kadang tu elok ja kawan tiba-tiba nah berdarah belakang badan. Cara paling mudah nak hindar ialah kita buat tak taw ja, find a better friends. Kalau nak layan buat penat ja sebab backstabber nie memang dari awal tak boleh nak setuju dengan kita. Tapi kalau jenis nie aku akan rasa proud dengan diri aku, ye la dah dia duk cerita pasai aku ja, mesti dia selalu ingat about me.



Ada juga backstabber nie tak bermaksud pun untuk buat cerita atau mengata tapi keadaan yang membuatkan sesuatu gurauan tu jadi a big deal. Contohnya si A saja nak bergurau dengan memanggil si B dengan gelaran seperti "oit gemok!" dalam facebook yang dia rasakan lebih mesra, then si B membara pulak disebabkan si B baru nak mengenali si A nie dan ada dua tiga orang yang jadi batu api. Padahal si A pun gemok gak, so sepatutnya tak ada masalah. Jadi backstabber nie bukannya backstabber la kan. So jangan nak cepat bara.


Backstabber juga selalunya dari bekas atau kawan baik kita sendiri, rasa pelik kan but that's what happen. Ada dua jenis sebenarnya. Iaitu backstabber yang memang backstabber, dia jealous  dengan hang punya femes tu ka, hang punya kepandaian ka, hang punya kecantikan ka, atau hang punya kecomelan atau lain-lain hal. Dia nak kat bf/gf-suami/isteri hang ka, boleh ja dia tikam hang. Bagi hancur hubungan hang settle semua then ada chances nak dapat la apa yang dia nak. Jenis nie hang kena kuat la part belankang hang tu. Aku pun tak taw macam mana nak membendung.



Ada juga BFF kita yang 'ter'jadi backstabber. BFF jadi backstabber lagi la membara-bara, yang sedih pun ada.Tapi ada hampa fikir pasai apa dia jadi backstabber? Aku rasa hampa tak akan fikir pasai tu? Yang aku taw hampa mesti nak bubuh dia balik kan. Kenapa aku katakan 'ter'jadi, maksud dia lebih kurang macam nie la. BFF hampa ada perasan yang hampa ada buat salah seperti pinjam duit tapi lambat bayaq, nak jadi leader tapi idea and cara yang salah atau dalam kelas duk buat kepala, tapi mostly hampa just buat kepala tanpa ada kebenaran. Jadi dia nak menegur kelakuan sumbang nie tapi takut ada yang terkilan jadi terpaksa cerita kat another member yang agak baik  untuk sama-sama settle kan masalah sumbang nie (adoi lenguh pungkoq pulak duk lama sangat nie). Plan dah baik punya macam mana nak tegur tapi member yang sorang lagi tu boleh pulak buat cerita tambahan kat another member yang pastinya akan tersebar seperti hembusan bersin. Jadi secara tak sengaja akan 'ter'jadi backstabber.


Bila hampa tanya pasai apa tikam dari belakang nie? Dari depan tak berani ka?Then di jawap, "aku memang nak tegur tapi tak taw macam mana nak tegur". "Kalau aku tegur face to face,then direct to the point aku sure mesti hang tak boleh terima punya" "Sebab apa aku kata macam tu sebab hang nie rasa semua betui kat hang" . See what I mean? Kalau jenis yang susah nak terima nasihat atau teguran orang lain memang macam nie la jadinya. Especially yang cepat membara tu, ya hang la kut!. So please listen to others, only they can see your mistake.



Jadi kalau ada orang yang menikam belakang kita, aku rasa sepatutnya hampa soal siasat la dulu cerita dia. Mungkin dia tak sengaja atau mungkin dia sengaja. Who knows?.


Anyway welcome to my blog and thanks.

3 comments:

  1. syok pe mengata... kahkah melawak je.. hehe.. aku pn suka blog the other khairul tu.. hehe. :D

    ReplyDelete
  2. haha.. syok mmg syok.. ceh ingt nak kata aku pun suka blog danradhi.. haha

    ReplyDelete
  3. hehehe...entry ni best ah! :D mang btul pon..kta xtau apa yg kwn2 kta fikirkan...sbb 2 sya xbpa ska jd t'lalu baik dgn suma org...:)

    ReplyDelete

Click la sini

article menarik